Menu Sluiten

Proefles

Verlegen en natgeregend komen onze nieuwe leerlingen voor een eerste proefles het buurthuis binnen, op zoek naar iemand die wat orde kan scheppen in de onbegrijpelijke chaos in hun lesboeken. Hun vader of moeder geeft ze een duwtje in mijn richting. Er worden wat voorzichtige handjes geschud. 

De leerling begint:

“Ehm, ik denk altijd dat ik het wel snap, maar dan haal ik toch ineens een onvoldoende. Dus ik snap het dan eigenlijk toch niet.”

of “Ik werk heel hard en let altijd goed op in de les, maar als ik thuis sommen maak, loop ik vast.”

of “Ja het is gewoon heel erg saai, dus ik maak mijn huiswerk nooit en daarom haal ik onvoldoendes.” 

De ouder vult aan, om het probleem te bevestigen of in een ander daglicht te zetten (“Was dat niet die toets waar je pas de ochtend van tevoren was begonnen met leren?”). 

Ik vraag hoe we de leerling kunnen helpen. Hoewel het probleem voor iedere leerling heel anders is, blijkt de behoefte altijd hetzelfde. De leerling wil bij ons sommen komen maken, zodat wij kunnen checken waar het mis gaat, de ontbrekende kennis kunnen uitleggen en kunnen toetsen of de leerling het echt heeft begrepen. En zodat we kunnen zorgen dat de leerling aan het werk blijft, ondanks de afleidende gedachten die hun gierende hormonen teweegbrengen. Ze worden er zelf ook moe van.

Oké, laten we het proberen. We lopen samen het lokaal binnen, waar andere leerlingen al ijverig aan het werk zijn. Binnen een half uurtje valt de eerste ‘Ooh! Dat is best makkelijk eigenlijk!’. Na een hele berg afgehandelde sommen staat onze kersverse leerling opgelucht te pingpongen op de gang, bij te komen van het harde studeren. 

Wil uw kind graag een proefles uitproberen? Kan gewoon! Meld u aan met een mailtje naar margot@hetleerstation.nl.